(
Kirjoitus julkaistu Keskisuomalaisessa ma 30.7.2007)
PÄIJÄNTEEN RANTATIE TARPEELLINEN
Kuntarakenteessa tapahtuu muutoksia, hyvin nopealla aikajaksolla.
Neuvotteluja uusista kunnista ja kuntaliitoksista käydään eri puolilla
maakuntaamme. Korpilahden liittyminen Jyväskylään odottaa enää
Valtioneuvoston vahvistusta. Vireillä on myös ehdotus Kinkomaan
ja Muuratsalon eteläosien liittämisestä kaupunkiin.
Tulevaisuuden Jyväskylän seutu- ja yleiskaavoituksessa pitäisi ottaa
aikaisempaa kovemmaksi haasteeksi uusien kaupunginosien
rakentaminen sekä infrastruktuurin kehittäminen ympäristöön
sopivaksi.
Akateemikko
Alvar Aalto
suunnitteli ja tavoitteli kirjoituksissaan jo
1922-1924 Keiteleen ja Päijänteen rannoille uutta kaupunkia ”
Pohjolan Firenzeä
”. Alueen luonnonolosuhteet olivat otolliset ja rakentamiselle asetettaisiin
korkeita esteettisiä vaatimuksia. (Göran Schildt 1997) Ehdotuksiaan Aalto
toteutti omissa arkkitehtisuunnitelmissaan ja esimerkiksi
hahmottelemassaan Säynätsalon yleiskaavoituksessa.
Aallon ajatuksissa yhdyskuntatekniikka ja rakennukset polveilivat
järvimaisemassa sekä kumpuilevassa maastossa ilmeikkäästi. Tilaa
jätettäisiin inhimillisille toiminnoille, asumiselle, vapaalle liikkumiselle,
virkistykselle sekä veneilylle. Näille ajatuksille voisi hakea EU-tukea,
esimerkiksi Ylläksen maisematien tapaan.